Així vam parir el logo de JxCAT

  • Així vam parir el logo de JxCAT

    Fa uns dies va fer 2 anys de les eleccions catalanes del 21-D, en les que Carles Puigdemont i la seva llista de Junts per Catalunya van donar la campanada en imposar-se en el camp independentista, aconseguint així la presidència de la Generalitat. Aquella va ser una aventura convulsa i apassionant, en general suma de sentiments i d’experiències força contradictòries, però sens dubte un dels moments professionals més interessants i enriquidors que he viscut en relació al meu món de dedicació i d’estudi, la comunicació política.

    Jo era director de Comunicació (dircom) del Partit Demòcrata, i com a tal vaig formar part de l’equip d’estratègia de la candidatura dirigit per Elsa Artadi, i i vaig fer tàndem amb Jaume Clotet com a responsables de la Comunicació de la campanya. Electoralment, allò va acabar esdevenint ben bé un miracle per com de bé va sortir, tot partint d’una gran improvisació de sigles i de candidatura, arran del 155. I com a botó de mostra de tot allò, us he volgut apuntar aquí l’evolució d’imatge que va dur-nos (en una tarda de diumenge) a parir el logo de Junts per Catalunya. Ho vaig fer enllitat per malaltia i amb el creatiu de l’agència de publicitat externa del partit i de la candidatura a l’altra banda del telèfon i del Whatsapp. I tot contrarellotge per poder incorporar el logo a la papereta electoral que havíem d’enregistrar al límit per poder concórrer com a llista als comicis. L’evolució gràfica va ser aquesta que us explico, imatge a imatge:

     

    1. La idea que tot allò es feia PER Catalunya, pel moment polític excepcional, havia de quedar clara, i per això el creatiu va fer unes primeres proposta amb la “X” destacada. Però jo li vaig dir que allò em recordava massa a una marca electoral gens agradable, la de Plataforma per Catalunya, així que ho vam descartar.

    2ad678f9-db93-4d99-916e-23f4ece90e59

    22a790e7-1484-4424-8ef9-740f5ae6fbf8

    2. La unió ha de fer la força. La idea era projectar la necessitat d’unitat i d’esforç col·lectiu, i el creatiu em va fer una nova proposta, inspirada (com em va mostrar amb una foto que també adjunto) en els castellers. Ho va fer després que li mostrès els meus dubtes sobre una imatge que em recordava a les mans del PSOE o de la UGT. Vam descartar-ho també.

    4e44b9de-96a9-4528-997a-56acb777d7dc

    65666e2f-f1f5-4c0b-a7ae-4914f70c10e9

     

    3. I vam enfilar la fase clau. Vaig acotar la importància de la cosa al “Junts” i a “Catalunya”, i el creatiu em va proposar un logo bàsicament amb paraules (com l’original de Podemos). Però la inclinació de les lletres em recordava a les dels Comuns, i el color blau fosc era massa CiU, massa PDeCAT, per a una candidatura que havia de transcendir les sigles tradicionals i l’esquema clàssic de partit. Context excepcional, llista excepcional. Us apunto les imatges que ens vam anar creuant per Whatsapp, en aquest sentit.

    d378bffe-676b-4d5e-a88d-acaf47725873

    fbcc0ae8-fb0e-41ac-b7d4-9d95e745b4c3

     

    4. La idea era incorporar la senyera d’alguna manera, per donar més vida a un logo massa pla només tirant de lletres. I d’aquí noves propostes que deixaven el blau i la lletra en diagonal enrere, però que també vaig descartar perquè em recordava massa al grafisme de la Cup.

    db66a39e-19c4-480f-bd93-f777b32c6a46

    2b2a4205-7884-4317-b50f-9f30831b77d4

     

    5. Vam decidir fer reset. I el creatiu va tornar a tocar la paleta de colors i va recuperar unes lletres en diagonal que assegurava que eren tendència i que no era patrimoni de ningú. També va començar a fer provatures amb el degradat aplicat als colors. A mi em seguia recordant als Comuns, però el professional de la cosa gràfica em reiterava que allò era tendència i que moltes marques ho estaven utilitzant. Va arribar a tirar de verds, però ja li vaig dir que això per a l’espai polític era massa diferent (lligat en el nostre entorn a formacions ecologistes -Vox a banda-).

    6d944857-0093-4aa1-a9e7-a7a3e86aad96

    0d9b55e7-4337-4ec8-8477-eb985456af1a

    8730c9bf-f4f1-4535-a5ad-b027d05fd02c

    c0fe7553-61ea-449e-96f1-c0f7435c775f

     

    6. Vaig trobar que una cosa d’això es podia aprofitar: les lletres inclinades amb la senyera en vertical just a sota… em recordava l’arbre del primer logo de Convergència. I li vaig dir que tirès per aquí. Va fer algunes provatures més i així vam acabar arribant a la definitiva.

    60fa8b9f-03f4-4faa-83ba-d7f3b2d3e447

    1225a47f-4a5a-4b8d-9658-468adf859e2c

     

    7. La segona tipografia era la bona. I així va quedar registrat el logo de la nova marca electoral i l’opció definitiva per a la papereta.

    e39a0dca-4447-499d-bacb-f716417f8468

    8. Passades les eleccions, per singularitzar-se més cromàticament, es va acabar adoptant aquesta opció:

    logo-jxc