-
- 22 abr
Air Force Online
«No es pot no comunicar». Aquest és el primer axioma de Paul Watzlawick , un dels grans de la teoria de la comunicació. I és veritat. O comuniques bé, o malament, o regular, però és impossible no comunicar. Això, avui dia, i encara més en política, seria sinònim de no existir. I això és precisament el que vol evitar tot líder. Perquè vol existir, i si pot ser per al màxim nombre de ciutadans. Que el seu missatge arreli. Abans els presidents ho feien sobretot a través dels discursos. Això és el que quedava d’ells. Això i els seus retrats. D’uns pocs, nord-americans, fins i tot el seu bust esculpit al mític Mont Rushmore. Però Barack Obama no hi serà. Ni tampoc li cal.
Igual que Roosevelt va ser el president de la ràdio i Kennedy el de la televisió, Obama ho ha estat i ho és d’internet. La seva campanya online va marcar un abans i un després. I tal com va guanyar, la va bolcar a la pàgina web de la Casa Blanca. Una web governamental molt imitada en tot el globus, amb el preceptiu domini del color blau, sinònim de poder, d’institució, d’harmonia, de fidelitat. Com en la del Govern de la brasilera Dilma Roussef , de l’alemanya Angela Merkel o del francès Nicolas Sarkozy , entre molts altres. I a partir de demà també, en la del Govern que presideix Artur Mas , que per Sant Jordi estrena web: Govern.cat. L’objectiu: «Comunicar més eficaçment el dia a dia i el posicionament polític del Govern».
Divendres passat, un concís tuit des del compte @gencatpremsa va anunciar la seva conversió imminent a @Govern com a «twitter oficial del #Govern». Una trucada per confirmar-ho, i sí, la cosa no s’acabava aquí.
I és que quan parlem de la Generalitat, ¿sabem que estem parlant del president, del Govern i del Parlament? La institució és la suma d’aquests tres pilars. El Parlament té la seva pròpia web. I el president també la tenia, fins ara integrada en una del Govern de serveis . De fet, seguint l’axioma de Watslawick , la web de gencat.cat, fins ara, políticament comunicava de manera pèssima. No comunicava. No existia. No sumava políticament.
«Volem explicar què fem i com i per què ho fem», raonen des de Presidència. Com Obama . Fixeu-vos en la seva web WhiteHouse.gov. Això sí que és una manera de transportar el seu missatge a tota velocitat i a tots els racons. El mític avió oficial dels presidents nord-americans, l’Air Force One, al seu costat es queda en no-res.
Des d’un departament de Presidència que ha estat dels més retallats de l’Administració catalana, s’han proposat imitar l’amic americà, i fer-ho «a cost zero», amb el mateix equip que tenen ara a la Direcció de Comunicació. Faran «més amb menys». ¿La quadratura del cercle?
Després d’un estudi de mercat que els ha portat a analitzar més de cent pàgines web governamentals d’arreu del món, han sotmès a una reestilització la web del president, que ara es potencia juntament amb la nova del Govern, molt més visual i interactiva. Totes les informacions es poden compartir amb Twitter, amb Facebook i amb la nostrada Tafanera.Les notícies del Govern seran jerarquitzades amb intenció, «no cronològicament i per departaments i sense criteri polític, com fins ara». Tota la producció del Govern es comunicarà a través de l’ online via dos grans blocs d’informacions: «Aixecar Catalunya» i «Transició Nacional». Amb espai pensat per fiscalitzar el grau de compliment del Pla de Govern, amb els consellers descrits més a fons, també pel que fa a la seva presència en el món online , i amb un espai «sabies què…?», un altre dedicat a la «transparència» i amb gràfics «també a l’estil Obama » per explicar, per exemple, el dèficit fiscal.
Tot això, a partir de demà. Sant Jordi amb llibre, rosa… I nova web del Govern.
(Per llegir l’article a EL PERIÓDICO, cliqueu aquí)